Ondernemers, ontwerpers en studenten werken samen aan retailopdracht

Als onderdeel van Robovalley Delft organiseerde Creating 010 in samenwerking met Interactive Robotics een tweedaagse jam rond de vraag wat sociale robots kunnen betekenen voor de Bijenkorf Rotterdam. Zij onderzochten vooral de mogelijkheden ter versterking van hun merkwaarden: persoonlijke aandacht, liefde voor stijl, magische touch, ėėn stap vooruit, eigenzinnig en duurzaam doen. Na twee dagen brainstormen, ontwerpen en prototypen, presenteerden drie interdisciplinaire teams hun concept voor een jury. Deze bestond uit professionals van de Bijenkorf, Interactive Robotics en de opleiding New Community Retail van de Hogeschool Rotterdam. Lettend op inventiviteit, technische kwaliteit en praktische toepasbaarheid, kozen zij voor een robot die on- en offline service optimaliseerde. Het winnende concept verbindt ‘way finding’, beleving en persoonlijke aandacht.

De winnaar: sociale robots, speciaal contact
Wanneer je als klant online een bestelling plaatst, krijg je per mail een bericht dat je online aankoop is aangekomen in de vestiging van de Bijenkorf.  Daarbinnen word je verwelkomd door een robot, die je feilloos naar de betreffende afdeling wijst waar je aankoop klaar ligt. Bovendien kan deze robot  ook van alles vertellen over een nieuw product dat hij aan heeft of op z’n display laat zien.

Behalve door met je te praten of via een display informatie te geven, nodigt de robot uit om fysiek contact te leggen, bijvoorbeeld om een aai over z’n bol te geven. Iets wat met een medewerker van de Bijenkorf op zijn zachtst gezegd ongepast zou zijn. Het geeft echter wel een extra dimensie geeft aan het contact met een machine.

Andere concepten
De jury had ook waardering voor het concept waarin een klassiek icoon, de knuffelbeer Bobbi, als eigentijds robotpersonage en verhalenverteller werd gepresenteerd, vol van Bijenkorf-belevenissen en nieuwtjes.  Het derde concept blonk vooral uit in zijn multi-purpose kenmerken: een robot die in het weekend als kindervriend ouders vrije handen geeft om rustig te kunnen shoppen, en doordeweeks als speciale host fungeert die nieuwe producten demonstreert.

Tegen grenzen oplopen
Van alle drie concepten spatte de energie en het enthousiasme af. Toch liepen teams tijdens de jam regelmatig op tegen de grenzen van technische mogelijkheden en de grenzeloosheid van hun creatieve ideeën. Tot grote frustratie reageerde de robot soms helemaal niet op input: geen service, niet op weg helpen, alleen een vriendelijk knikkende robot. Daar is op technisch gebied nog veel aan te werken, liefst in teams van programmeurs, ontwerpers en ondernemers.

Resultaten delen
De resultaten van de Retail RoboJam worden aan de retailwereld gepresenteerd, te beginnen in februari 2019 bij de Bijenkorf Rotterdam. Op het programma staan dan ook de uitkomsten van het Hype Lab in Delft. Dit lab boog zich over de vraag wat robots en AR in de winkel van het winkelpersoneel vragen.