In de spotlight: de toekomst van de fietsenwinkel

 

In de tweede editie van het living lab ‘Eerste Hulp Bij Retail’ (EHBR) deden studenten van de Haagse Hogeschool onderzoek naar kansen voor winkels aan de Weimarstraat in Den Haag. Winkelier Chris Beer van Beer Fietsen: “De uitkomst was heel verrassend!”

 

De onafhankelijke fietsenwinkel is niet uit het straatbeeld weg te denken. Er zijn in Nederland ruim 2.400 fietsenwinkels, met bijna evenveel eigenaren. Technologische innovatie uit zich in deze markt bijvoorbeeld in de opkomst van de e-bike. Omdat mensen een nieuwe fiets graag willen uitproberen, wordt pakweg 90% van de fietsen nog altijd offline gekocht. Toch begint ook in deze markt e-commerce op te komen. Hoe kunnen ondernemers het beste omgaan met deze veranderingen? In het kader van het living lab EHBR onderzocht een team studenten van de Haagse Hogeschool de toekomst van de fietsenwinkel. Zij werkten daarvoor samen met de retailer Beer Fietsen uit de Haagse Weimarstraat.

Beer Fietsen, gevestigd aan de Weimarstraat, is een van de drukste fietsenwinkels in Den Haag. Naast de informatieve website

Chris Beer van Beer Fietsen (Foto: Paula Romein)

onderhoudt de winkelier een Facebook-pagina en Instagram-account.  Door middel van observaties op de winkelvloer en drie diepte-interviews ontdekten de studenten een gat in de markt: de markt voor fietsen voor minder validen heeft veel potentie. Chris Beer: “Die uitkomst was heel verrassend, maar ik geloof er echt in. Een van de studenten toonde initiatief en ging ook praten met de doelgroep in een bejaardentehuis.”

Beer Fietsen verkoopt weleens aangepaste fietsen, “maar eigenlijk zou ik hier een apart saleskanaal voor moeten inrichten. Om die doelgroep te bereiken moet je met de producten rondgaan langs instellingen en tehuizen.” Op dit moment heeft Chris Beer het daarvoor te druk met de winkel, maar hij staat open voor samenwerking met een salespartner die deze markt op no-cure-no-pay-basis wil bedienen.