In de spotlight: retailadvies voor Haagse juwelier

Op een bankje in winkelcentrum Mariahoeve, tegenover juwelier Vuyk, zit vier weken lang regelmatig een paar jonge mensen aantekeningen te maken. Verdacht? Welnee, het zijn studenten van De Haagse Hogeschool, en ze plannen geen overval, maar een adviesrapport voor de retailer in het kader van het living lab EHB(R). Peter van der Veen, eigenaar van de juwelierswinkel: “Dit is echt een aanvulling. Op aanraden van de studenten gaan we de verlichting, het logo én onze website aanpassen!”

Fotograaf: Laurens van Putten

EHB(R) staat voor Eerste Hulp bij Retail, en is één van de living labs van het landelijke project Future-Proof Retail. Van der Veen: “We kwamen in contact met de studenten via de Hofpas. De studenten gingen met ons in gesprek, observeerden hoe klanten zich door het winkelcentrum begaven, en stelden vragen aan klanten die onze winkel verlieten.”

Welk advies gaven de studenten voor de fysieke winkel?
“We gaan op hun aanraden de verlichting op de winkelvloer en in de etalage aanpassen. Op zich is de winkel goed verlicht, maar door middel van extra spotjes kunnen we bepaalde dingen nog meer uitlichten. Ook gaan we het logo op de gevel moderner maken, zodat het beter bij de winkel past.”

Welke rol speelt technologie voor de juwelier?
“In principe we hebben een website maar geen webshop, want e-commerce is enorm arbeidsintensief en niet rendabel omdat onze producten kwetsbaar zijn. Wel zijn we bijna dagelijks actief op Facebook, en daar komen klanten ook echt op binnen. Mensen die iets moois op social media hebben gezien, willen het daarna ook in het echt zien.”

Wat was het EHB(R) advies voor uw website?
“De studenten gaven ons tips over hoe we beter gevonden kunnen worden op het internet.” Dat gaat over technische SEO zoals het gebruik van externe links, maar ook over de content van de website. “We hebben bijvoorbeeld een reparatieatelier voor klokken, horloges en sieraden, en klanten kunnen ook bij ons terecht om batterijen te laten vervangen of bandjes in te korten. Maar dat staat op dit moment niet op de website. Dat betekent dat mensen ons niet vinden wanneer ze daar op het internet naar zoeken. Dat probleem gaan we oplossen door er een pagina over te maken op de website.”

“De studenten gaven ons heel praktisch advies waar we echt iets mee kunnen. Ik zou andere retailers dan ook aanraden om mee te doen met EHB(R) als ze de kans krijgen.”