De retail-hype van Delft

De binnenstad van Delft bruist. Geen leegstand, weinig grote ketens en vooral heel veel unieke winkels. Een hechte groep van ondernemers neemt het voortouw met evenementen, koopzondagen en innovatieprojecten zoals Hype Lab, onderdeel van Future-Proof Retail. Drie weken lang testten drie ondernemers retail-bots, apps en een spy-bril. Melanie Haaksma, oprichter van conceptstore INSTORE Delft:“Er ging een wereld open!”

 

“Door de spy-bril hebben we de winkelindeling meteen omgegooid,” zegt Haaksma. Het mini-warenhuis Instore is ingericht met veel oog voor detail. Van de oude, bakstenen muren en groene planten tot de brandende kaarsjes en signature geuren van Scotch & Soda. Als onderdeel van Hype Lab werden klanten gevraagd tijdens hun winkelbezoek een spy-bril te dragen die beeld en audio vastlegde. Een student van TMO Business School maakte daar een compilatie van. “Het viel op dat een van de muren totaal over het hoofd gezien werd. Daarom hebben we de rekken vooraan weggehaald en de accessoires op een andere manier gepresenteerd. Ook liet de spy-bril zien dat mensen vooral keken naar setjes die wij hadden uitgezocht, dus hebben we meer setjes opgehangen.” Daardoor komt de inspirerende collectie van fashion-, lifestyle- en interieurartikelen nog beter tot zijn recht bij Instore.

 

 

Fotograaf: Anouk Bouten

Credits: Anouk Bouten

Hoe belangrijk is technologie voor Instore?
“We waren de eerste conceptstore in de stad met een eigen youtube-kanaal en doen veel op social media. Elke dag begint bij ons live met een Insta-story! Maar de technologie moet wel echt passen bij de onderneming. We hebben bijvoorbeeld ook geëxperimenteerd met robots die mensen in de winkel verwelkomen en rondleiden. Voor Ray Brandstore werkte dat heel goed, maar Instore is daar eigenlijk te klein voor. De klanten kunnen de medewerkers al bij binnenkomst zien, dus waarom moet daar nog een robot tussen? Kinderen vonden de robot overigens wel leuk, dus het paste wel bij onze kidsafdeling.”

 

 

Je bent ook als oprichter van creatief bureau STUDIO-2010 bij Hype Lab betrokken.
“Ja, en die combi was ideaal. Vanuit STUDIO-2010 hebben we de communicatie voor Hype Lab opgezet. Juist doordat we zowel retailer als bureau zijn, konden we in korte tijd Facebook- en Instagram-accounts aanmaken, vullen met nieuw beeldmateriaal en een heel communicatieplan rondom het project ontwikkelen. Dat plan kan voor volgende edities van Hype Lab opnieuw ingezet worden. We helpen graag om het op maat te maken voor andere gemeentes en retailers die meedoen.”

 

In de maand mei is er een tweede editie van HYPE lab, nu niet met drie maar met waarschijnlijk vijf ondernemers. Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van dit project? Volg @futureproofhypelab op Instagram en Facebook.