De Nieuwe Oosterstraat, een van de oudste winkelstraten van Leeuwarden, staat bekend om haar authentieke boetiekjes en speciaalzaken. Als het aan Lab Circularity ligt, wordt deze straat ook een lichtend voorbeeld voor duurzame retail.

 

Lab Circularity
Lab Circularity is een initiatief van NHL Stenden en FutureProof Retail, in samenwerking met de gemeente Leeuwarden en het Leeuwarder Ondernemersfonds (LOF). Sinds begin September 2019 werken elf studenten van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management van NHL Stenden nauw samen met winkeliers in de nieuwe Oosterstraat, waaronder een kaasboer, groenteboer, delicatessenzaak, slagerij, schoenenwinkel, kunsthandel en een kroeg. Centraal staan de vragen rondom duurzaamheid en circulariteit waar de ondernemers mee worstelen. De studenten doen veldonderzoek om praktische oplossingen te ontwikkelen op individueel niveau en voor de winkelstraat als groter geheel.

 

Praktische initiatieven
Thema’s die in het onderzoek naar voren komen zijn bijvoorbeeld verpakkingen en afvalscheiding. Door hun krachten te bundelen kunnen de winkeliers afvalscheiding in de binnenstad beter mogelijk maken. Ook voor het inkopen van circulaire verpakkingen vormen de winkeliers een collectief.

Een ander probleem voor veel winkeliers is dat duurzame oplossingen vaak duurder zijn. Hoe leg je dat prijsverschil uit aan de klant? Annigje Roest, coördinator van Lab Circularity: “Storytelling en zichtbaarheid zijn belangrijke tools om aan het winkelende publiek duidelijk te maken wat er verandert en waarom. Daarom ontwikkelen de studenten meerdere overkoepelende initiatieven.” Een voorbeeld is een raamsticker voor deelnemende winkels. Daar kunnen zij zelf op aangeven wat hun ambities zijn en wat zij concreet doen. Niet onbelangrijk: de raamsticker wordt gemaakt van gerecycled plastic.

 

Vraaggestuurd onderwijs
NHL Stenden werkt volgens de methode ‘Design Based Education’: competentiegericht, vraaggestuurd, multidisciplinair en flexibel onderwijs. Studenten leren niet op basis van een vakkenpakket, maar vanuit de praktijk. Deze werkwijze sluit uitstekend aan bij het concept van Living Labs. Daarom zocht Annigje Roest, docent en procesbegeleider van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management, het gesprek op met de organisatie van FutureProof Retail. Roest: “In een brainstorm ontwikkelden we samen het concept van Lab Circularity. Sustainability en circulariteit zijn op dit moment belangrijke thema’s waar veel over gesproken wordt. Maar hoe kunnen winkeliers deze thema’s in de praktijk brengen? En dan bedoelen we niet greenwashing, maar echte toepassing op de winkelvloer.”

 

Duurzame impact
“Het enthousiasme van de studenten en de winkeliers is fantastisch,” zegt Roest. “Het Living Lab is een mooie kickstart. Alle betrokkenen maken samen plannen om na de negen weken van het project door te gaan.” Het doel is niet alleen om in de Nieuwe Oosterstraat een verschil te maken, maar ook andere retailers te inspireren door de succesverhalen te delen. Daarom ontwikkelen de studenten een infographic en een documentaire die getoond zal worden op de Dutch Design Week.