Deze tool helpt en inspireert de retailer om na te denken over de toekomst van zijn winkel….

Deze uitvoering van deze tool wordt begeleid door een facilitator

Doelgroep 1: Retailers
Voor retailers is dit een tool om na te denken over de toekomst en om ervaringen te delen met elkaar.

Doelgroep 2: Retail labs / gemeenten / studenten
Voor labs, gemeenten en studenten is dit een tool om te luisteren naar ervaringen en wensen van kleine retailers. Omdat zelfs de mooiste en meest toekomstbestendige maatregelen/hulpmiddelen en ideeën niet slagen als ze niet passen bij de context, behoeften en levens van de retailers.

Doel:
Door middel van deze tool worden retailers uitgedaagd om na te denken over zichzelf en hun winkel op dit moment, door de tijd heen, en in de toekomst.

De positieve en negatieve ervaringen, gerelateerd aan de winkel, die naar boven komen tijdens het gebruik van deze tool maken het makkelijker om een toekomstbeeld te schetsen.

Uitvoering:
Het gebruik van deze tool gebeurt tijdens een individuele of groepssessie (4-6 ondernemers).  Een facilitator, bij voorkeur iemand met ervaring met Contextmapping, is hierbij nodig. Eventueel kan ter voorbereiding van deze sessie de tool “Winkelgesprek” gebruikt worden als sensitizer.

Iedere ondernemer vult individueel een werkblad (op A3) in, met behulp van de stickers. Daarna worden de werkbladen en de verhalen die ze representeren besproken met de andere participanten en facilitator.

Resultaat:
Ondernemers hebben de vaak onbewuste kennis over de ervaringen met hun winkel naar de oppervlakte gehaald door hun verhaal op papier te zetten en te bespreken. Dat maakt het makkelijker om over de toekomst na te denken. Uiteindelijk zijn de ondernemers zich bewuster van de ontwikkeling van hun winkel en hebben ze een eerste stap gemaakt in het verbeelden van een toekomstplan.

Methode:
Deze tool is gebaseerd op de methode Contextmapping (ontwikkeld door TU Delft). Vanuit positieve en negatieve ervaringen is het makkelijker om over de toekomst na te denken. Ondernemers worden zich bewust van waar ze vandaan komen en naartoe willen. Door eerst een tijdslijn in te vullen en er daarna over te vertellen wordt onbewuste kennis toegankelijker en bespreekbaar.