

Innovaties in technologie: laagdrempelig testen, multidisciplinair ontwerpen
Innovaties in technologie: laagdrempelig testen, multidisciplinair ontwerpen
Studenten van HBO en MBO onderzochten in Lab Fygital in Rotterdam en HYPE Lab in Delft en Rijswijk, samen met retailers en technologie- en ontwerpbedrijven, nieuwe technologische toepassingen voor winkels. In Rotterdam ontwierpen zijn voor De Bijenkorf concepten voor sociale robots; in Delft en Rijswijk werkten retailers met laagdrempelige technologieën, variërend van een VR-bril en klantenapp tot een facereader-camera en NFC-tags. Wat zijn hun eerste ervaringen met de mogelijkheden, het gebruiksgemak en de benodigde 21st century skills?
Urban College: lopend en nieuw onderzoek
Tijdens een Urban College retailontbijt van Urban Department Store Rotterdam en twee Future-Proof Retail Labs presenteerden docenten en onderzoekers van Kenniscentrum Creating 010 en TMO Fashion Business School de resultaten van hun projecten. Retailers, startups en retail-stakeholders (waaronder de Gemeente Rotterdam) bezochten de bijeenkomst in de vroege ochtend van 15 mei bij de Rotterdamse Bijenkorf. Ook enkele studenten gaven acte de présence. In vogelvlucht werden de resultaten van de Retail RoboJam en twee HYPE Labs gepresenteerd. Wie wilde, kon zich na het werkontbijt meteen opgeven voor een HYPE Lab in eigen stad of buurt of zich aansluiten bij een nieuw project rond chatbots van Lab Fygital.
Retail RoboJam
In een tweedaagse Retail RoboJam eind vorig jaar werkten drie gemengde teams van ontwerpers, ondernemers en programmeurs aan de vraag wat sociale robots voor De Bijenkorf kunnen betekenen. Van welke toepassingen worden klanten blij en hoe past de interactie met sociale robots in de gehele winkelervaring?
Bij een eerste verkenning onder retailers over sociale robots gingen de ideeën vooral uit naar toepassingen waarbij robots mensen vervangen. Maar dat blijkt in de praktijk, als het gaat om sociaal contact, vaak (nog) niet haalbaar. De nadruk lag verder op de verhoging van de beleving van klanten, en minder op de verbetering van de functionaliteit. Tijdens de ontwerpjam liepen de teams regelmatig aan tegen de grenzen van technische mogelijkheden en ethische aanvaardbaarheid: obstakels die creatieve oplossingen stimuleerden.
De uiteindelijke ontwerpen speelden nadrukkelijk in op onze neiging om menselijke eigenschappen aan robots toe te dichten. Ze werden bijvoorbeeld vertaald in personages en in nieuwe verhalen en avonturen van Robbie de Robot, het nieuwe vriendje van Bijenkorf-icoon Bobbie de Beer.
HYPE Labs
Dit voorjaar waren de twee HYPE Labs, in Delft centrum en In de Bogaard te Rijswijk, een groot succes. Bij twaalf verschillende mode-, lifestyle-, horeca- en foodretailers, en een pop up winkel, deden studenten van TMO Fashion School en het ROC Mondriaan onderzoek naar 21st century skills van retailmedewerkers. De succesfactoren waren vooral de labexperimenten waarbij zij samen met retailmedewerkers op de werkvloer een aantal laagdrempelige technologieën hebben getest en ervaren.
Tijdens het onderzoek naar ‘missing’ 21st century skills en het ontwikkelen van tools om deze te verbeteren, merkten de deelnemers dat retailers gelijk creatiever en innovatiever werden. Zij zagen direct kansen om met deze technologieën aan de slag te gaan.
Ook was er veel belangstelling voor de rondleidingen. Pers, retailers, technologische bedrijven, overheden en verschillende brancheorganisaties toonde interesse. Zij erkenden dat labexperimenten op de winkelvloer de manier is om makkelijker te leren, sneller technologieën te adopteren en beter kennis te delen en op te schalen.
Vervolg: onderzoek naar gebruik van chatbots
De verwachting is dat in 2020 de helft van alle middelgrote en grote organisaties van chatbots gebruik maken. Ze bieden een scala aan voordelen: een chatbot is altijd beschikbaar, geeft snel antwoord, kan grote hoeveelheden berichten verwerken en gerichte vragen over een specifiek onderwerp beantwoorden. Hoe kunnen de komende tijd ook mkb’ers van deze voordelen gebruik maken?
Creating 010 stelde tijdens het ontbijt voor door gezamenlijk onderzoek en ontwerp, werk te maken van chatbots voor mkb-retailers. Daartoe organiseert Lab Fygital momenteel samenwerking van communicatiespecialisten, programmeurs en ontwerpers. Verschillende partijen tonen interesse om met Lab Fygital hierin samen te werken.
Over Future-Proof Retail
Future-Proof Retail is een samenwerkingsinitiatief van meer dan 30 partners gericht op het voorbereiden van retailers op de snel veranderende markt. In living labs door heel Nederland werken retailers, studenten, medewerkers en onderzoekers samen. Ze experimenteren en onderzoeken welke vaardigheden essentieel zijn voor de hedendaagse en toekomstige retailomgeving en hoe deze effectief aangeleerd kunnen worden. Door samen te werken en te leren, streeft dit initiatief ernaar retailers te helpen zich aan te passen aan disruptieve veranderingen en zo een blijvend succes te garanderen.